Talenty Gallupa dla dzieci - Dominika Łysio. Podcast Rodzicem Jestem
Talenty Gallupa u dzieci

RJ #10 Jak odkrywać i rozwijać talenty u dzieci i młodzieży wg Instytutu Gallupa. Rozmowa z Dominiką Łysio

Czym są talenty Gallupa? Poznanie gallupowego podejścia do talentów może być przełomem w  życiu prywatnym i zawodowym.
Każdy z nas ma swoje własne, niepowtarzalne talenty tworzące unikatową mozaikę. To jak postępujemy w danej chwili w dużej mierze wynika z tego, jakie talenty w nas dominują. Coś co dla Ciebie jest naturalne i nie sprawia problemu, dla drugiej osoby może być dużym wysiłkiem, a czasami nawet ponad siły.

Co ciekawe talenty Gallupa można odkrywać również u dzieci.

Nasz gość Dominika Łysio – tropicielka talentów wspiera rodziców w odkrywaniu talentów u dzieci i wykorzystywaniu ich naturalnych predyspozycji w życiu codziennym. W naszej rozmowie opowiada jakie talenty Gallup wyróżnia dla dzieci, jak odkrywać talenty u dzieci i od czego zacząć tą fantastyczną przygodę.

Listen to „Odcinek 10 – Jak odkrywać talenty u dzieci i młodzieży. Rozmowa z Dominiką Łysio” on Spreaker.

Poniżej znajdziesz listę linków do tematów wspomnianych w odcinku.



TEMATY PORUSZANE W DZISIEJSZYM ODCINKU

  • odczarowanie definicji talentu
  • talenty Gallupa dla dzieci oraz domeny w jakich występują
  • dla kogo jest przeznaczony i jak wykonać test Gallupa dla dzieci (StrengthsExplorer)
  • co zrobić po wykonaniu testu StrengthsExplorer
  • stronniczość mózgu
  • kanały percepcji
  • jak samodzielnie można tropić talenty dzieci


TRANSKRYPCJA

RJ #10 – Jak odkrywać talenty u dzieci i młodzieży. Rozmowa z Dominiką Łysio

Poniżej znajdziesz zapis dziesiątego odcinka podcastu Rodzicem Jestem – „Jak odkrywać talenty u dzieci i młodzieży. Rozmowa z Dominiką Łysio”

Ściągnij transkrypt w formie PDF.


Cześć!

Witamy Cię w podcaście Rodzicem Jestem.
Nazywam się Sylwia, a ja jestem Ola.

Jeśli chcesz zmienić swoje życie rodzinne na lepsze to zostań z nami. Opowiemy Ci jak czerpać więcej radości z bycia rodzicem i nie odejść od zmysłów. Pokażemy narzędzia, które wykorzystujemy, by budować lepsze relacje w swojej rodzinie. Zdobywaj z nami wiedzę na temat rozwoju, a także korzystaj z praktycznych wskazówek oraz gotowych rozwiązań rekomendowanych przez pedagogów i psychologów dziecięcych.

To co wchodzisz w to? Zapraszamy!


Kim jest nasz gość?

Ola: Gościem dzisiejszego odcinka jest Tropicielka talentów Dominika Łysio. Mieszka we Wrocławiu i wierzy, że każdy człowiek jest utalentowany. Jest szczęśliwą żoną i mamą trójki dzieci – młodej gimnazjalistki, przystojnego ucznia 7 klasy i pewnego siebie przedszkolaka. O sobie mówi, że wyrosła w domu gdzie były rozłożone dwie deski kreślarskie, a pisanie rapidografem na kalce technicznej było jedną z podstawowych czynności, którą miało opanować dziecko dwójki inżynierów. Plany dla niej ustalone przez rodziców były jasne – Pani architekt wielkiej sławy. Jednak rodzice dali jej szansę, na bycie kimś, kim chciała, za co jest im dzisiaj bardzo wdzięczna.

Od zawsze otoczona znajomymi, przyjaciółmi przez co przez ponad 10 lat życia zawodowego spędziła w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, czyli tzw. HR. W swoim życiu pełni wiele ról starając się pogodzić życie domowe z pracą, rozwojem osobistym i także działalnością społeczną wspierając szkolną Radę Rodziców. Obecnie prowadzi serwis o nazwie Tropiciele talentów i aktywnie propaguje odkrywanie potencjału u dzieci zgodnie z metodą Instytutu Gallupa. Jest trenerką, organizowała i prowadziła liczne warsztaty. Wierzy, że każdy człowiek jest utalentowany, a pytanie jest jak wykorzysta on to co ma, by zdobyć to co chce. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy z Dominiką.

Od talentów zaczęła się nasza przygoda…

Sylwia: Cześć Dominiko.

Dominika: Cześć Sylwia.

Sylwia: Dziękuję Ci za przyjęcie naszego zaproszenia i cieszę się, że poruszymy dziś temat talentów, bo towarzyszy on nam praktycznie od samego początku. Co prawda pod trochę inną nazwą, innym ujęciem, o czym mam nadzieję, że dzisiaj też chwilę porozmawiamy, ale jest nam bardzo bliski. Od tego w sumie zaczęła się moja i Oli przygoda z naszą działalnością.

Dominika: Jeżeli pozwolisz Sylwio, to ja też się przywitam. Witam wszystkich słuchaczy. Pozdrawiam z Wrocławia, bo tutaj mieszkam. Bardzo jest mi miło, że mnie zaprosiłyście z Olą do swojego podcastu. Sprawy rodzicielskie są jak najbardziej bliskie mojemu sercu, więc cieszę się, że będę mogła słuchaczom przybliżyć trochę temat talentów.

Czym jest talent w potocznym myśleniu?

Sylwia: My również się bardzo cieszymy. Więc żeby przybliżyć temat talentów, zacznijmy od początku, czyli od definicji. Dominika, czym wg definicji jest talent?

Dominika: Bardzo ogólnie mnie pytasz i powiem, że kiedyś z ciekawości zajrzałam do słownika języka polskiego, żeby zobaczyć tak naprawdę czym jest ten talent w definicji. Znalazłam tam, że jest to jakieś wybitne uzdolnienie danej osoby czy jakieś wybitne zdolności twórcze. Myśląc o talencie rodzice i osoby dorosłe głównie mówią, że to jest coś ekstra, coś specjalnego.

Bardzo często jak prowadzę warsztaty to właśnie od tego zaczynamy, czyli od jakby odczarowania słowa “talent” i przybliżenia też rodziców do definicji talentów wg Instytutu Gallupa. Bardzo często pytam, zbieram opinie na temat tego jak Wy rodzice rozumiecie talent. Często słyszę, że to jest jakaś umiejętność, coś specjalnego w danym człowieku, coś co robi lepiej, coś co go wyróżnia, przychodzi mu z łatwością. Czasami słyszę też, że sprawia mu przyjemność wykorzystywanie swojego talentu. Ale mówiąc o tym rodzice bardzo często mają na myśli jakieś talenty muzyczne, plastyczne, taneczne, ruchowe.

Czy talent mogą być tylko muzyczne, plastyczne itp.?

Oczywiście nie mogę powiedzieć, że to również nie są talenty, ale Gallup mówi jak byśmy pomyśleli o każdym z nas, Ty Sylwia o sobie, ja o sobie, to czy nie możemy powiedzieć, że mamy w sobie coś takiego co nas wyróżnia, co umiemy robić lepiej niż inni. Jak myślisz Sylwio?

Sylwia: I tak i nie. Powiem, że z mojego punktu widzenia dopóki nie spotkałam się właśnie z talentami Gallupa miałam podobne zdanie jak rodzice, którzy do Ciebie trafiali. Miałam podobną wizję talentu. Dopiero zrobienie testu Gallupa odkryło zupełnie inne spojrzenie na talenty, na to co właśnie powiedziałaś jako coś co mamy. Albo to jest u nas rozwinięte i świadome albo jeszcze ukryte i schowane.

Definicja talentu wg Gallupa

Dominika: Ale wracając do tej definicji, bo w sumie do końca nie powiedziałyśmy czym jest talent wg Gallupa. Donald Clifton w latach 60-tych w Instytucie Gallupa, a więc w jednym z większych instytutów badania opinii społecznej w Stanach Zjednoczonych, zaczął się interesować tym czym się ludzie wyróżniają w znaczeniu pozytywnym. Zaczął się zastanawiać, czy jeżeli się skupimy nad tym co w nas jest dobre zamiast zajmować się tym co należy naprawiać, czy to może przynieść jakąś korzyść dla nas. W ten sposób poprzez wieloletnie badania i śledzenie osób, które odnoszą sukcesy działając wg jakiegoś swojego wzorca zachowania, jakiegoś swojego sposobu myślenia, określił po pierwsze definicję talentu, a po drugie nazwał talenty u osób dorosłych. 

Talent wg Instytutu Gallupa jest to każdy powtarzający się wzorzec naszego myślenia, odczuwania lub zachowania. Gallup jeszcze dodaje drugą część – który może znaleźć pożyteczne zastosowanie. Jest to o tyle ważne, że każdy z nas ma jakiś wzorzec myślenia, który go wyróżnia, ale ważne jest też to, żebyśmy umieli znaleźć dla tego naszego wzorca jakieś pożyteczne zastosowanie.

I tak nawet, jeżeli ten ktoś ma dajmy na to umiejętności muzyczne, bo wiem, że bardzo często do tego rodzice nawiązują. Mając talent muzyczny, czy to oznacza, że ta osoba już wie od razu, że powinna być solistą czy np. powinna grać w zespole, bo jest osobą, która jest nastawiona na relacje z innymi osobami. A może powinna być dyrygentem i kierować dużym zespołem muzycznym, przewodzić temu zespołowi. Może ma zdolności muzyczne, ale woli tworzyć muzykę i być np. kompozytorem.

Talent to coś co nas wyróżnia

Talenty wg Instytutu Gallupa będące właśnie tymi wzorcami naszego zachowania, odczuwania i myślenia pozwalają nam bardziej określić naszą rolę, czyli to jak my działamy, co nas wyróżnia w stosunku do innych osób. Taka jest właśnie definicja talentu wg Instytutu Gallupa.

Sylwia: Czyli trochę się różni od tego przyjętego utalentowania, którym się kierujemy.

Dominika: Ja bym powiedziała, że nie. Bardzo często w rozmowach na warsztatach z rodzicami pytam czy mają coś takiego co ich wyróżnia. Czy słyszycie czasami, że tak macie od zawsze, w taki sposób działacie, myślicie i jeśli działacie w ten sposób, to osiągacie sukces, możecie to wykorzystać w jakiś dobry i pożyteczny sposób? Czujecie satysfakcję wykonując pewne działania, będąc z ludźmi czy planując coś w określony dla siebie sposób? Do tej pory nie usłyszałam, żeby ktoś nie miał czegoś takiego, żeby nie czuł, że ma jakiś swój wewnętrzny wzorzec myślenia, który właśnie wykorzystuje na co dzień. Czyli mamy to coś co nas wyróżnia, mamy ten dar w sobie i jest tylko kwestia jego określenia i później wykorzystywania go w naszym życiu codziennym.

Talenty Gallupa u dzieci

Sylwia: Gallup określił 34 takie talenty dla dorosłych. A jak to wygląda w przypadku talentów dla dzieci?

Dominika: Tak, to prawda. Zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci możemy powiedzieć, że te talenty są podzielone na takie 4 główne domeny. Chcę najpierw wspomnieć o tych domenach, żeby rodzice, dla których pojęcie talentu gallupowego nie jest znane mogli lepiej to zrozumieć. Talent gallupowy możemy też nazwać talentem neuronalnym, bo nie można zapominać, że on jest związany z połączeniami synoptycznymi w naszych głowach, czyli tak jakby najsilniejszymi połączenia neuronalnymi w naszej głowie.

Domeny talentów Gallupa

Te talenty są podzielone na 4 główne domeny. Mówię o tym, bo to pozwala lepiej zrozumieć w ogóle dlaczego tak się nazywają te talenty i łatwiej też później operować tymi talentami w przyszłości. Te 4 domeny to domena wykonywania, czyli w niej znajdują się talenty, które pchają nas do działania, do tego, że chcemy coś wykonywać i nie tylko rozpoczynać, ale również kończyć nasze działania. Mamy talenty budowania relacji, czyli te talenty, które są związane jak sama nazwa mówi z tworzeniem więzi z innymi ludźmi, z budowaniem nowych relacji, zawieraniem znajomości, jak również utrzymywaniem trwałych relacji i wykorzystywaniem ich w naszym życiu do osiągania naszych celów.

Następnie mamy domenę wywierania wpływu, jest to taka domena talentów, które w jakiś sposób potrafią zmotywować innych, czyli powiedzmy wywrzeć wpływ czy pociągnąć inne osoby do działania. To są takie talenty przyszłych liderów, osób, które w jakiś sposób potrafią pociągnąć innych za swoim pomysłem, ideą, działaniem. Czwarta domena jest to domena talentów myślenia strategicznego, czyli to są typowo talenty powiedzmy planistyczne, myślące o przyszłości. Czyli zanim przystąpimy do działania, to fajnie jest pomyśleć w jakim kierunku chcemy iść, co chcemy osiągnąć. To wszystko co jest związane z myśleniem przyszłościowym znajduje się w domenie talentów myślenia strategicznego.

Nazwy talentów Gallupa u dzieci

Dla dzieci mamy 10 talentów. Powiem od razu jak one się nazywają również domenami. W domenie wykonywania, czyli w tych talentach związanych z działaniem, mamy talent Osiąganie (Achieving), Niezawodność (Dependability), Organizowanie (Organizer). Następnie w domenie wywierania wpływu mamy Współzawodnictwo (Competing), Wiarę w siebie (Confidence) i Centrum uwagi (Presence). W domenie budowania relacji jest Opiekuńczość (Caring) i Budowanie relacji (Relating). A w domenie myślenia strategicznego mamy Odkrywczość (Discover) i Myślenie o przyszłości (Future thinker). Tak to wygląda, jeżeli chodzi o dzieci.

Natomiast jeśli chodzi o 34 talenty osób dorosłych, to już odsyłam do stron w internecie gdzie możemy znaleźć grupy osób, które się gromadzą, odkrywają swoje talenty i rozmawiają o talentach też w tych 4 domenach. Możemy powiedzieć chociaż o swoich, jeżeli rodzice w ogóle chcą wiedzieć jak się nazywają talenty.

Nasze TOP 5

Sylwia: Właśnie, nasze są zupełnie różne, z różnych domen. Jako, że jesteś gościem to Twoje TOP 5 proszę.

Dominika: Tak, żeby rodzice też wiedzieli jak się nazywają talenty u osób dorosłych to moje TOP 5 to Kontekst z domeny myślenia strategicznego. Później mam talent Odpowiedzialność z domeny działania, potem Bliskość i Zgodność, które są z domeny budowania relacja. Piąty mój talent to Osiąganie i to też jest z domeny działania. Także nie mam w mojej pierwszej 5 talentów wywierania wpływu, ale o tym co to oznacza i jak wygląda wynik i mozaika talentów, to myślę, że jeszcze porozmawiamy w późniejszym czasie. Teraz Ty Sylwia opowiadaj.

Sylwia: Ty mi musisz pomóc z domenami, bo wiem, że mam większość z budowania relacji, ale nie wiem czy wszystkie. U mnie na pierwszym miejscu jest Empatia, na drugim Rozwijanie innych, na trzecim Elastyczność.

Dominika: To jest chyba talent w działaniu.

Sylwia: O mam coś z działania. Fajnie.

Dominika: Tak mi się wydaje, ale mogę to od razu sprawdzić.

Sylwia: Czwarty Indywidualizacja i na piątym Optymista.

Dominika: Już patrzę na Twoją Elastyczność. Elastyczność to jest również talent relacyjny.

Sylwia: Jestem relacyjna.

Dominika: To masz 5 talentów relacyjnych w swoim TOP 5.

Sylwia: Na to wygląda. Tak myślałam, ale nie byłam pewna co do Elastyczności. Jestem ciekawa pozostałych, ale jeszcze nie odkryte.

Soczewka, przez którą dziecko patrzy na świat

Dominika: Rzeczywiście taka jest możliwość u osób dorosłych, że mogą dostać raport z wszystkich 34 talentów. W przypadku dzieci, zaraz też opowiem trochę o badaniu, to mamy jednak informację o ograniczonej liczbie talentów.

To jest te 10 talentów dla dzieci. One od razu dodam, bo tłumaczę to rodzicom, że są taką soczewką, przez którą patrzy dziecko na świat, ale to nie znaczy, że ta soczewka jest bardzo ostra. Talenty u dorosłych, tak jak Ty masz Empatię czy Rozwijanie innych, to widzę cechy tych talentów np. w talencie Opiekuńczość u dzieci. Ponieważ Gallup opisując ten talent wskazuje na kilka cech, które posiada dziecko z tym talentem. 

Trzeba jednak przyznać, że dzieci do 15 roku życia, ponieważ do tego momentu możemy wykorzystać nazwy tych talentów, jeszcze są w fazie rozwoju ich osobowości i ciężko jest w sposób ostry czy bardziej konkretny określić te talenty. Natomiast dostajemy tak jakby soczewkę czyli to co jest ważne dla naszego dziecka w jego relacji czy funkcjonowaniu na co dzień.

Wynik badania daje bardzo dużą wiedzę na temat dziecka

Dla rodziców to jest bardzo duża wiedza na temat tego co jest ważne dla naszego dziecka. Czy ono jest bardziej relacyjne, tak jak Ty jesteś typowo osobą, która stawia na relacje i wykorzystujesz swoje talenty relacyjne również w działaniu, planowaniu, bo musisz wykorzystać to co masz, swoje zasoby. Tak samo rodzice mogą dostać już taką informację co jest ważne dla naszych dzieci. Czy są bardziej relacyjne czy są dzieci, które nie mają talentów relacyjnych, ale mają talenty myślenia strategicznego czy wykonywania i one potrzebują innych bodźców do tego, żeby osiągać dobre wyniki w szkole czy aktywności, w które są zaangażowane na co dzień.

Co mówi nasz wynik? Ja mam mozaikę talentów z trzech domen, a Ty masz z jednej. Zobacz jak już my jako osoby dorosłe dostałyśmy zupełnie inny wynik. Tak samo jest z dziećmi, rodzice dostają wynik, który dla każdego dziecka jest unikatowy i jedyny w swoim rodzaju.

Sylwia: My wszyscy jesteśmy jedyni w swoim rodzaju.

Dominika: Dokładnie. Jak odcisk linii papilarnych. Nie da się ukryć.

Jak powstało badanie talentów Gallupa?

Sylwia: Wspominałaś, że możemy to badać. W jaki sposób już konkretnie my rodzice możemy odkrywać talenty naszych dzieci?

Dominika: Jeżeli już mówimy o Instytucie Gallupa to mówimy o badaniu StrengthsFinder. To badanie powstało na bazie wieloletnich prac Donalda Cliftona. Najpierw powstało badanie dla dorosłych, dlatego że Don Clifton prowadząc rozmowy z osobami i śledząc talenty osób, które odnoszą sukcesy rozmawiał z osobami dorosłymi. Interesował się rozwojem osób w oparciu o mocne strony szczególnie w firmach, dlatego on zawsze mówił “Twój talent musi znaleźć pożyteczne zastosowanie”. 

Natomiast później córka Donalda Cliftona podjęła dalsze badania i to ona stworzyła badanie dla dzieci, które się nazywa Strengths Explorer. Nie ma niestety tłumaczenia nazwy tego badania, ponieważ ono jest cały czas dostępne online na stronach Gallupa. Ono jest płatne, w chwili obecnej kosztuje 10 dolarów. Badanie online dla dzieci jest dostępne tylko w języku angielskim. O tym jak wygląda całe badanie z linkiem do strony, na której można je zakupić pisałam w jednym ze wpisów na moim blogu, więc pod nagraniem możemy umieścić link i rodzice będą mogli sobie dokładnie przeczytać jak wygląda badanie, jakie są przykłady pytań i jakie typy raportów dostaną.

Czy talenty podane w wyniku badania są naszymi jedynymi wyróżnikami?

Gallup zrobił tak, że dla dorosłych mamy StrengthsFinder gdzie po zakupie kodu dostępu dostajemy 5 naszych podstawowych talentów z 34. Natomiast dla dzieci między 10 a 15 rokiem życia mamy Strengths Explorer gdzie dostajemy wynik 3 najsilniejszych talentów naszych dzieci spośród 10, które wcześniej wymieniałam. To co zawsze podkreślam i co zapewne Ty też czujesz, wszyscy mamy wszystkie 34 talenty, tylko jedne wykorzystujemy trochę mocniej i one są naszymi silniejszymi talentami, a te inne wykorzystujemy trochę słabiej, rzadziej albo ich w ogóle nie wykorzystujemy, czyli są powiedzmy na dole naszego wyniku talentowego.

Podobnie jest z dziećmi. Dzieci też mają wszystkie 10 talentów, tylko jedne wykorzystują częściej i są u nich silniejsze, a inne są słabsze. Badanie pozwala nam znaleźć 3 najsilniejsze ich, tak jak to mówię, soczewki, które pozwalają im patrzeć na świat. Oczywiście dostajemy bardzo różne wyniki. Nie zdarzyło mi się jeszcze do tej pory, żeby dziecko miało tylko 3 talenty relacyjne, dlatego że talenty relacyjne dla dzieci są tylko 2. Natomiast bardzo często jest tak, że mozaika talentów dziecięcych jest bardzo różna. Czasami mam dzieci, które mają 2 talenty myślenia strategicznego i np. 1 talent budowania relacji. Albo 2 talenty w działaniu i 1 talent w budowaniu relacji. Więc ta mozaika talentów i tego co otrzymujemy w wyniku jest bardzo różna. Rodzice mają też jakieś wyobrażenia na temat wyniku swojego dziecka, a raport czasami przynosi zaskoczenie.

Zaskakujące wyniki badania talentów

Sylwia: Myślę, że to nie tylko u dzieci tak jest, bo u mnie dosyć dużym zaskoczeniem było, zwłaszcza jeśli chodzi o znajomych, Optymizm na 5 miejscu, bo jestem taka, że lubię popatrzeć też na zagrożenia, które są związane z jakimś projektem na przykład. To często było odbierane jako taki pesymizm. Tak jak wiesz, jeżeli ten talent u nas dorosłych jest niedojrzały, to czasami lubi nam napsocić i nie jest taki widoczny jakbyśmy chcieli, żeby był. Myślę, że u mnie ten Optymizm wymaga jeszcze dużo pracy.

Dominika: Polecam oczywiście nie tylko wykonanie badania, ale później również pracę nad rozwojem talentów. Natomiast w kwestii zaskoczenia i zaskoczenia u dzieci, to podzielę się swoim własnym domowym wynikiem.

Przebadałam dwójkę swoich starszych dzieci, czyli moją córkę, która w chwili obecnej jest w trzeciej klasie gimnazjum i syna w 7 klasie. Przy czym dwa razy robili to badanie, bo najpierw robili je online po angielsku ze mną. Starałam się im na bieżąco tłumaczyć określenia czy o co są pytani przy danym stwierdzeniu. Dzieci mają stwierdzenie, które jest zdaniem oznajmującym i muszą się określić na 4-stopniowej skali jak bardzo się zgadzają z tym stwierdzeniem. Więc najpierw moje dzieci robiły to badanie online po angielsku, po czym ja przygotowałam dla nich taki arkusz z przetłumaczonymi stwierdzeniami, które starałam się jak najbliżej dobrać te określenia do tego jak mówimy o tym w języku polskim.

Niepowtarzalne wyniki

I wyobraź sobie, że jak drugi raz moje dzieci robiły badanie to dwa talenty się powtórzyły, a jeden się z tej trójki wymienił. I tak jak u córki czułam, że za drugim razem ten wynik bardziej pasował do tego co myślałam o moim dziecku, tak u syna wyszedł talent, którego ja u niego nie widziałam, a on u siebie go jednak widział. Rzeczywiście w rozmowie, w naszej domowej sesji rozwojowej i zrozumienia tych talentów, rozmawiając z moim synem zrozumiałam, że to jak ja o moim dziecku myślę i je postrzegam nie zawsze musi być zgodne z tym jak on siebie postrzega, dlatego że on widzi siebie w różnych sytuacjach. Musimy się zgodzić chyba z tym, że nie widzimy zawsze naszych dzieci np. w sytuacjach szkolnych, gdzie jest grupa rówieśnicza, dzieją się różne rzeczy, dziecko jest w jakiś sposób wystawione na różne inne działania i aktywności szkolne.

W moim przekonaniu widziałam coś innego, a moje dziecko widziało siebie inaczej. Myślę, że po wykonaniu badania i po otrzymaniu raportu zarówno osoby dorosłe, jak i dzieci, a z dziećmi rodzice, przechodzą chyba proces zaskoczenia czy czasami pogodzenia się. Mówię, że trzeba zaakceptować ten wynik i jest to bardzo ważne, szczególnie w przypadku rodziców, którzy dostają informację na temat swojego dziecka i mogą być tym wynikiem czasami zaskoczeni.

Właściwe tłumaczenie przy wykonywaniu badania u dzieci

Sylwia: My dorośli bywamy zaskoczeni, więc nie ma co się dziwić. Zastanawiam się właśnie skąd taka wymiana tego jednego talentu wystąpiła u Twoich dzieci. Czy to kwestia tłumaczenia?

Dominika: Myślę, że to jest kwestia tłumaczenia. Przyznam, że nawet z niektórymi stwierdzeniami konfrontowałam, myślałam jak ująć to w języku polskim z dwoma czy trzema osobami zajmującymi się tłumaczeniem. Ponieważ czytając coś po angielsku ktoś kto zna ten język naturalnie wie mniej więcej o co chodzi. Tłumacząc jest troszkę inaczej. Natomiast my badanie StrengthsFinder robimy w języku polskim. Dlaczego robimy w języku polskim? Bo myślimy w języku polskim i w taki sposób te nasze najszybsze połączenia synaptyczne, czyli te talenty nasze neuronalne się ujawniają, wykorzystując język, w którym myślimy.

Tak jest też u dzieci, więc to stwierdzenie musiało być naprawdę bardzo dobrze napisane, żeby odzwierciedlało to co autor w języku angielskim miał na myśli. Ale wiem, że jest część rodziców próbuje i tłumaczy na bieżąco i to też ma rację bytu. Tym bardziej, że jest 78 stwierdzeń, które dziecko ocenia i wiem, że rodzice, którzy również próbują bezpośrednio tłumaczyć otrzymują dobre wyniki. Tym bardziej, jeżeli tych stwierdzeń jest aż tyle, to badanie to jest tak skonstruowane, żeby w pewien sposób sprawdzić czy Ty rzeczywiście widzisz siebie czy swoje wzorce zachowania w pewnych sytuacjach.

Raporty otrzymywane po wykonaniu badania

Sylwia: Czy w tym teście dla dzieci jest też konkretny czas na odpowiedź? 

Dominika: Nie, w teście dla dzieci jest dowolna ilość czasu. Natomiast jeśli dziecko już raz zaznaczy czy wybierze jak bardzo zgadza się z danym stwierdzeniem, jest to od razu przesyłane do bazy i nie ma możliwości powrotu. Także polecam próbować.

Po badaniu rodzice wraz z dzieckiem dostają raport. Raport, który opisuje trzy podstawowe, czyli najsilniejsze talenty dziecka spośród tych 10, które wymieniałam. Nie są to opisy zindywidualizowane jak w przypadku osób dorosłych. Są to opisy ogólne, ale wydaje mi się, że informacje, które są tam zawarte naprawdę dają obraz tego jaki nasze dziecko ma wzorzec zachowania, myślenia i odczuwania. Później musimy przejść do tego, żeby znalazło to pożyteczne zastosowanie.

Gallup od razu również w języku angielskim dostarcza dla dzieci, jak i dla rodziców wskazówki do rozwoju. Czyli takie jakby podpowiedzi tego co możemy zrobić my rodzice i ten młody człowiek, żeby móc wykorzystać swoje talenty w szkole, w domu, w lokalnej społeczności, wśród przyjaciół. Tych wskazówek jest zawsze kilka i one są naprawdę całkiem fajnie napisane. Fajne są to pomysły. Podpowiadają również takie wskazówki jak to wykorzystać w szkole w trakcie zadań, projektów, w czym dziecko może wziąć udział w środowisku szkolnym.

Inne możliwości badania talentów u dzieci

Sylwia: Czy testy Gallupa dla dzieci to jest jedyna możliwość badania talentów u dzieci czy są jakieś inne testy, które byś poleciła?

Dominika: Generalnie jestem za tym, żeby rodzice dzieci w wieku szkolnym wzmacniali swoje rodzicielstwo. Jestem wielką orędowniczką tego, żeby właśnie słuchać czy czytać blogi parentingowe. Tutaj polecam również Wasz blog. Jak również iść za głosem serca dzieci, a nie żebyśmy sami torowali im drogę.

Natomiast jeżeli chodzi o odkrywanie predyspozycji naszych dzieci, czyli tego co one tak naprawdę lubią, w jaki sposób myślą czy odbierają świat, to polecam również dla dzieci w wieku szkolnym chociażby określanie stronniczości mózgowej. Czyli czy dzieci są bardziej prawo- czy lewopółkulowe. Czy chociażby kanałów percepcji tzn. czy dzieci są bardziej wzrokowcami czy słuchowcami czy kinestetykami. Teraz również więcej się mówi na temat większej ilości inteligencji niż tylko inteligencja matematyczna czy humanistyczna. Kiedyś ludzi dzieliliśmy na to, że ktoś był matematyczny albo humanistyczny. Teraz już zdobycze XXI wieku pozwalają nam zrozumieć jak funkcjonuje mózg i w jaki sposób można to wykorzystać w edukacji.

Dla rodziców gorąco polecam określenie takich podstawowych rzeczy. Chociażby określenie tego prawa lewa półkula, czyli czy nasze dziecko bardziej potrzebuje działać logicznie, bo jest nastawione na jakiś konkretny schemat działania czy nasze dziecko jest abstrakcyjnie myślące, łączące wiele różnych elementów i pracujące równolegle nad kilkoma rzeczami i ono w zupełności to ogarnia i nawet potrzebuje czasami tak wielu bodźcowość, żeby iść do przodu. Jak również to czy nasze dziecko jest wzrokowcem, chociaż słyszałam, że teraz mamy pokolenie wzrokowców i bez obrazków i bez tego co można zobaczyć dzieci w ogóle ciężko przyswajają.

Pokolenie wzrokowców

Sylwia: Pewnie to wynika z dostępności telefonów, tabletów i wszystkiego co jest cyfrowe.

Dominika: Dokładnie, więc teraz jak rodzice mnie pytają, to mówię, że jak tylko mówią do swojego dziecka to raczej to dziecko nie usłyszy. Ale jak powiesz i jednocześnie sporządzicie plan, czy rysunek, czy cokolwiek z tego Waszego ustalenia, bo czasami to są proste rzeczy, nawet taki plan dnia może być rysunkowy, to wiem, że to daje lepsze efekty niż samo mówienie.

Sylwia: Zwłaszcza u młodszych dzieci, tych które jeszcze nie potrafią czytać, takie ustalenie tego co po kolei wieczorem ma zrobić ratuje niejeden wieczór. To jest naprawdę fajna sprawa, jeżeli dziecko ma to rozrysowane, bo tych czynności jest tak naprawdę dla małego dziecka dużo i ono czasami się w tym gubi. A jak ma taką fajną ściągę, którą jeszcze samo przygotuje i sobie ustali tą kolejność albo wspólnie z nami ją ustali, naprawdę działa cuda.

Cztery podstawowe testy dla dzieci

Dominika: Tak, dlatego pytałaś mnie czy są jakieś inne sposoby na to, żeby odkryć predyspozycje naszych dzieci, to mówię śmiało, że tak. Akurat ja w naszej szkole i rodzicom też polecam stronę indywidualni.pl, gdzie naprawdę za niewielką opłatą można wykonać cztery podstawowe testy dla dzieci. A dodatkowo ta wiedza jest super przydatna w momencie, kiedy dziecko przechodzi z 3 klasy do 4 i nagle spotykamy się z takim problemem, że dziecko musi zapamiętać teraz dużo informacji. 

Nie ukrywajmy, w klasach 1-3 wiadomo, że dzieci też się uczą i starają się zapamiętywać część rzeczy, ale w 4 klasie jednak przychodzi nam wiele różnych przedmiotów. Wiem, że historia potrafi być naprawdę mega wyzwaniem, kiedy nie dosyć, że trzeba zapamiętać ileś dat to jeszcze królów i co się działo. I nagle się okazuje, że moje dziecko się w ogóle przestało uczyć. A czasami to nie jest problem, że dziecko się przestało uczyć, tylko ono np. dajmy na to jest słuchowcem.

Neurodydaktyka

My jako rodzice bardzo często okazuje się, że mamy kanały percepcji niezgodne z dzieckiem np. rodzic słuchowiec ma dziecko wzrokowca i rodzic mówi, a dziecko patrzy i tak nie słucha tego rodzica, bo potrzebuje mieć to zapisane, czyli żeby jeszcze dodatkowo bodźcować ten jego wzrok. I odkrycie tego co teraz się nazywa neurodydaktyką czy neuropedagogiką, można też znaleźć wiele interesujących informacji na ten temat, bardzo wspomaga proces uczenia się. Jakby nie było praca naszych dzieci to jest nauka i bycie w szkole, więc myślę, że to jest bardzo pomocne. Do tego dochodzą inteligencje wielorakie. Wiem, że same też o tych inteligencjach opowiadałyście. Nie wiem czy w podcaście czy we wpisie.

Sylwia: W drugim odcinku naszego podcastu, bo od tego też nasza przygoda się zaczęła. Bardzo zafascynował nas ten temat i właśnie w drugim odcinku naszego podcastu można na ten temat trochę posłuchać.

Stopniowanie odkrywania informacji o dziecku

Dominika: Polecamy. Ja też jestem jak najbardziej za tym, żeby wzbogacić swoją wiedzę na temat dziecka o te inteligencje. I do tego dochodzą talenty, więc to jest jeszcze dodatkowa informacja. Myślę, że to fajnie jest stopniować w zależności od wieku dziecka. Tym młodszym dzieciom polecam takie podstawowe informacje tzn. czy dziecko jest prawo- czy lewopółkulowe i co z tego wynika, plus te kanały percepcji i też co z tego wynika. Czyli nawet jakie notatki powinno prowadzić, jak wzbogacać je o kolory, rysunki. W jaki sposób odpytywać dziecko, bo na pewno dziecko, które jest słuchowcem będzie potrzebowało być odpytane przez rodzica i będzie musiało to opowiedzieć, bo jak usłyszy siebie jak mówi, łatwiej mu będzie to zapamiętać.

I to jest fajne w momencie kiedy dzieci są młodsze, bo to się już raczej nie zmienia, mózg nie zaczyna funkcjonować w jakiś inny sposób im stajemy się starsi. Później poprzez inteligencje wielorakie i talenty Gallupa jeszcze dokładniej wiemy w jaki sposób działają nasze dzieci, co jest dla nich ważne, jak odbierają świat i jak wtedy my jako rodzice możemy je wesprzeć w tym, żeby były po prostu sobą. Bo chyba to jest najważniejsze w życiu dorosłym, żebyśmy mogli być od początku sobą i wykorzystywać to co jest w nas takie naturalne, jest naszym darem czy jest naszym talentem.

Praca z Tropicielem Talentów…

Sylwia: Chciałam Cię zapytać o opinię czy warto badać talenty dzieci czy nie, ale już tyle opowiedziałaś w superlatywach, że myślę, że Twoja odpowiedź jest, że na pewno warto. Ale chciałabym wiedzieć jakie korzyści płyną ze spotkania z takim odkrywcą talentów jakim Ty jesteś? Co Ty proponujesz rodzicom i jak Ty pracujesz z dziećmi, które do Ciebie trafiają?

Dominika: Zanim opowiem o sobie, to jeszcze jak opowiadałaś o tym odkrywaniu, to dla dzieci młodszych, które mają mniej niż 10 lat i nie mogą przejść tego badania, to oczywiście rodzice mogą obserwować te talenty, korzystać z informacji, które chociażby umieszczam na swoim blogu na temat talentów i samego badania. Będę również umieszczać informacje na temat tego jak rozwijać te talenty u dzieci. Także Ci rodzice młodszych dzieci mogą zacząć już coś robić, ale zawsze mówię to jest wybór rodzica i czy się podejmie tego to jest już nasza indywidualna decyzja.

Natomiast jeżeli mnie pytasz jak wygląda współpraca ze mną, to póki co jestem we Wrocławiu i tutaj pracuję stacjonarnie z rodzicami, ponieważ samo odkrycie talentów, sama wiesz jak w przypadku osoby dorosłej, zrobienie badania i otrzymanie raportu to jest dopiero początek. Później chodzi o to, żebyśmy zrozumieli jak te talenty w nas na dzień dzisiejszy funkcjonują, czyli rozmawiamy o różnych sytuacjach, w których widzimy, że te talenty wykorzystywaliśmy czy wykorzystujemy.

…to jak kurs jazdy samochodem

Po czym zarówno w rozmowie z taką młodą osobą nastoletnią, jak i z rodzicami zastanawiamy się w jaki sposób możemy stwarzać możliwości rozwoju tych talentów czy wykorzystywania tych talentów w przyszłości, tak żeby one się stawały naszą silną stroną. Czyli żebyśmy zawsze z satysfakcją, z radością wykorzystywali te nasze naturalne zasoby do działania, do osiągania naszych celów w życiu i w tym co robimy.

Jak pytasz mnie jak wygląda współpraca ze mną, to nawet wcześniej jak rozmawiałyśmy przez telefon pytałaś czy można odkryć talenty samodzielnie czy trzeba je odkryć spotykając się ze mną. Mówiłam Ci o tym, że to trochę jak z nauką jazdy samochodem. Tak naprawdę jak chcesz się nauczyć jeździć samochodem to teoretycznie można przeczytać dużo książek, dowiedzieć się o tym jaka jest budowa samochodu, co to jest sprzęgło, co to jest gaz, jak przerzucać biegi i właściwie potem możesz ćwiczyć tą jazdę i nauczysz się jeździć samochodem. Ale możesz też pójść na kurs, na tym kursie osoba, która ma już wiedzę na ten temat przekaże Ci ją w najlepszy sposób w jaki będzie potrafiła i potem z instruktorem będziesz ćwiczyła jazdy, żeby technika Twojej jazdy i umiejętności były od początku dużo lepsze bym powiedziała.

Sylwia: Korygowane na bieżąco.

Samodzielne wspieranie rozwoju dziecka

Dominika: Więc polecam oczywiście współpracę z osobami, które zajmują się talentami Gallupa. Jest ich w Polsce naprawdę całkiem sporo i mieszkają w różnych miejscach. W Krakowie, w Warszawie, w Białymstoku i we Wrocławiu jest kilka osób zajmujących się tym. Myślę, że zarówno osoby dorosłe, jak i dzieci czy rodziny warto, żeby korzystały z wiedzy tych osób, takich instruktorów jazdy, którzy myślę, że od początku nadadzą odpowiedni kierunek i pomogą, wesprą tą rodzinę w wykorzystaniu tych zasobów w dobry sposób. Po prostu ukierunkują ten rozwój. Ale też nie mówię, że rodzicie nie mogą próbować sami, bo przecież znamy ten nasz skarb, który mamy w domu najlepiej na świecie i może też jesteśmy w stanie pomóc naszym dzieciom. Decyzja należy do rodziców.

Gdzie można znaleźć naszego gościa?

Sylwia: Zbliżamy się do końca. Już połowicznie odpowiedziałaś na moje ostatnie pytanie, bo jest nim to gdzie można Ciebie znaleźć lokalnie, ale też online.

Dominika: Moja firma nazywa się Tropiciele Talentów i moja strona internetowa jest również pod tą nazwą, czyli tropicieletalentow.pl. Na Facebooku prowadzę fanpage również o tej nazwie, czyli Tropiciele Talentów. I jest grupa wsparcia dla rodziców. Zapraszam szczególnie serdecznie właśnie do grupy. Jest tam kilkoro rodziców, który chcą dopiero odkryć talenty swoich dzieci, ale mam nadzieję, że grupa będzie się nam rozrastała. Ona również się nazywa Tropiciele Talentów. Jestem też na LinkedIn. Tam można mnie znaleźć po prostu pod moim imieniem i nazwiskiem, czyli Dominika Łysio. Ale szczególnie zapraszam na stronę i na fanpage, wszystko pod hasłem Tropiciele Talentów.

Sylwia: A jeżeli ktoś chciałby zająć się talentami swojego dziecka, to na pewno za pomocą tych mediów może się z Tobą skontaktować i zobaczyć jak to wygląda w praktyce. Także zapraszamy wszystkich serdecznie. Bardzo Tobie dziękuję za rozmowę. Myślę, że jeszcze nie raz będziemy miały okazję porozmawiać o talentach. Mnie bardzo ten temat się spodobał. Jestem zakochana w talentach Gallupa i już nie mogę się doczekać, kiedy moje dziecko skończy 10 lat, żeby spróbować z nią jak to u niej wygląda, chociażby z takiej czystej matczynej ciekawości czy to co ja sobie myślę się potwierdzi. Jeszcze muszę wytrzymać 4 lata.

Dominika: Do tego czasu kochana możesz jeszcze trochę tropić.

Sylwia: Dziękuję Ci Dominiko. Wszystkie linki do Twojego bloga oraz do polecanych przez Ciebie stron i miejsc znajdziecie pod naszym odcinkiem.

Dominika: Ja również bardzo dziękuję Sylwio. Mam nadzieję, że rodzice skorzystają z naszej rozmowy. Bardzo było mi miło. Cieszę się, że w ogóle mogłam przedstawić temat talentów Gallupa szczególnie wśród dzieci i zapraszam, zachęcam.

Sylwia: Na pewno warto. Dziękujemy ślicznie i do usłyszenia.

Podsumowanie

Sylwia: W dzisiejszej rozmowie z Dominiką wyjaśniłyśmy definicję talentu wg Instytutu Gallupa. Talent to swego rodzaju dar, który posiadamy i najważniejsze to dobrze go wykorzystać. 

Gallup wyróżnił 34 talenty dla dorosłych oraz 10 talentów dla dzieci. Talenty występują w czterech domenach, czyli kategoriach: działanie, wpływanie, budowanie relacji, myślenie strategiczne.

Test Gallupa dla dzieci można wykonać na stronie Instytutu Gallupa. Test nazywa się  Strengths explorer  i jest płatny. W tej chwili kosztuje 9 dolarów. W wyniku testu dziecko otrzymuje raport, który zawiera w odpowiedniej kolejności 10 talentów, a trzy z nich tworzą TOP 3 dziecka (czyli kształtują naturalne postępowanie dziecka).

Po wykonaniu badania zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci bardzo istotna jest praca nad posiadanymi talentami. 

Dominika dla dzieci poleca jeszcze kilka innych badań, które pozwolą wykorzystać potencjał, jakim dziecko dysponuje. Między innymi są to: badnaie półkulowości nazywane “stronniczością mózgu”. Dzięki takiemu badaniu dowiesz się czy dziecko ma bardziej rozwiniętą prawą czy lewą półkulę.

Test inteligencji wielorakich

Dominika rekomenduje również testy inteligencji wielorakich, czyli testy badające, w którym obszarze inteligencji dziecko wykazuje największe zdolność. Test inteligencji wielorakich możesz pobrać z naszej strony www.rodzicemjestem.pl/ Jest bezpłatny , a więcej informacji o tym czym są inteligencje wielorakie znajdziesz w 3 odcinku naszego podcastu. Innym badaniem, które warto wykonać są kanały percepcji jakimi dziecko odbiera świat. Dzięki tej wiedzy będzie Ci łatwiej dobrać metody nauki w zależności od tego czy dziecko jest słuchowcem, wzrokowcem czy kinetykiem. 

Na końcu naszej rozmowy Dominika zaprosiła do swoich miejsc online czyli na stronę www.tropicieletalentów.pl oraz na FB fanpage pod tą samą nazwą.

Najważniejszą sentencją dzisiejszego odcinka w kontekście dzieci jest ciągły rozwój rodzica oraz wzmacnianie naszego rodzicielstwa. Tego dzisiaj sobie i Tobie życzymy. Dziękujemy za wysłuchanie i do usłyszenia.


To był podcast Rodzicem Jestem. Dziękujemy za wysłuchanie. Po więcej zapraszamy na fanpage Rodzicielski Drogowskaz, stronę podcastu www.rodzicemjestem.pl oraz blog www.rodzicielskidrogowskaz.pl. Jeśli spodobał Ci się podcast zostaw swoją opinię na iTunes. Dzięki temu będziemy wiedzieć, że to co robimy ma sens. Do usłyszenia!

 

One Comment

Dodaj komentarz

Administratorem danych osobowych podanych w formularzu kontaktowym jest Aleksandra Rother. W sprawach dotyczących przetwarzania Twoich danych osobowych możesz się ze mną kontaktować, pisząc na adres e-mail: ola@olarother.pl. Twoje dane podane w formularzu kontaktowym są przetwarzane w celu udzielenia odpowiedzi na Twoje zapytanie. Jeśli wyrazisz na to zgodę, Twoje dane są też przetwarzane w celach marketingowych. Masz w szczególności prawo dostępu do swoich danych i ich usunięcia. Szczegóły dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych i przysługujących Ci praw znajdziesz w Polityce prywatności.

Jeśli chcesz otrzymywać ode mnie informacje potrzebuję na to Twojej zgody. Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją cofnąć w dowolnym momencie, ze skutkiem na przyszłość, pisząc na adres: [ola@olarother.pl] albo klikając na link dostępny w przesyłanych Ci wiadomościach.

□ Tak, chcę otrzymywać informacje handlowe, w tym oferty, informacje o promocjach, newsletter drogą elektroniczną (w szczególności e-mail, SMS, MMS, wiadomość za pośrednictwem komunikatora w ramach platformy społecznościowej) na podane przeze mnie w formularzu dane kontaktowe. 

 

□ Tak, chcę otrzymywać informacje handlowe, w tym oferty, informacje o promocjach przez telefon na podany przeze mnie w formularzu numer telefonu.