Czy asertywność i macierzyństwo idą w parze?Rodzicielskie Drogowskazy.
asertywność

Czy asertywność i macierzyństwo idą w parze? W drodze do szczęśliwego rodzicielstwa.

W tym wpisie czas na kolejny drogowskaz szczęśliwego rodzica czyli asertywność. W zeszłym tygodniu było o proaktywności, której głównym elementem jest skupianie się na tych sferach życia, na które mamy realny wpływ. Zachęcałyśmy Cię do tego, żebyś poprzez budowanie postawy proaktywnej poszerzała swoją strefę wpływu. Jednak w życiu każdej z nas mogą się pojawiać obszary, w których mimo szczerych chęci nie potrafimy wybrać reakcji zgodnej z naszymi wartościami i potrzebami. Może się to zdarzyć w pracy, kiedy szef kolejny raz poprosi, żebyśmy zostały po godzinach czy koleżanka po raz setny zwróci się do nas z prośbą o pomoc. Takie sytuacje mogą się też zdarzać w życiu osobistym, rodzinnym. Może to być siostra, która cały czas coś od Ciebie pożycza. Teściowa lub mama, której nie potrafisz się sprzeciwić, kiedy narzuca Ci swoją wizję prowadzenia domu i wychowania dzieci. Co jest powodem? Najczęściej brak asertywności i pewności siebie.

Czym jest asertywność?

Wcale nie mamy tutaj na myśli asertywności błędnie rozumianej jako sztuka mówienia NIE. Wręcz przeciwnie, naszym zdaniem asertywność to sztuka mówienia TAK swoim potrzebom i granicom, przy jednoczesnym uwzględnieniu potrzeb i granic innych. Mówiąc jeszcze prościej asertywność to nic innego jak szacunek dla siebie i dla innych. Właśnie o to w tym wszystkim chodzi. Więc jeśli koleżanka kolejny raz prosi Cię o pomoc, a Ty zwyczajnie nie masz na to czasu, bo zawalona jesteś swoimi zadaniami, to jej o tym powiedz. Jednak nie powinien to być komunikat “Nie pomogę Ci, bo nie”. Powiedz, że masz mnóstwo swoich obowiązków i tym razem nie dasz rady udzielić jej pomocy. Jeśli możesz, to podpowiedz jej w jaki sposób może sobie poradzić z tym zadaniem bez Twojego udziału. Podrzuć pomysł lub jakieś materiały. Postaw granicę w miejscu, w którym Ty czujesz się dobrze z dokonanym wyborem.

pewność siebie

Czy asertywność jest możliwa bez pewności siebie?

Ta granica może być inna w zależności od sytuacji. Trudniej postawić granicę w życiu zawodowym i może ona być bardziej odsunięta od Twoich potrzeb. Szczególnie na początku pracy kiedy jeszcze nie czujesz się pewnie w nowym miejscu i w nowych obowiązkach. Tak samo jest w rodzicielstwie, szczególnie przy pierwszym dziecku. Wszystko jest dla Ciebie nowe, więc bardziej potrzebujesz wsparcia innych i może Ci trudniej przychodzić stawianie granic wszędzie tam gdzie ktoś “wtrąca się” w Twój sposób wychowania. W obu przypadkach z czasem, kiedy nabierasz większego doświadczenia i czujesz się pewniej w swojej roli, asertywność może być dla Ciebie łatwiejsza. Jednak wtedy paradoksalnie może być trudniej ją wprowadzić. Wracając do pewności siebie, jeśli bardziej ufasz sobie, lepiej znasz siebie i swoją wartość, bardziej wierzysz w swoje umiejętności, to masz dobre fundamenty do budowania postawy asertywnej. Bez pewności siebie naszym zdaniem asertywność nie zaistnieje w Twoim życiu.

Jeśli nie asertywność, to co?

Brak pewności siebie bardzo często prowadzi do przyjęcia jednej z dwóch skrajnych względem siebie postaw: uległej lub agresywnej. W obu przypadkach człowiek nie wierzy we własne możliwości, jednak jego zachowanie zupełnie się od siebie różni. Najczęściej z brakiem asertywności utożsamiamy osobę uległą, bo przecież nie potrafi powiedzieć nie. Rzeczywiście taka osoba przedkłada potrzeby innych ponad swoje. Boi się odmówić z obawy przed odrzuceniem, utraty lub pogorszenia relacji. Widzi siebie jako gorszą od innych i uważa, że nawet na komplementy nie zasługuje. W związku z tym często jest wykorzystywana przez innych, co tylko może pogłębiać jej brak pewności siebie.

Na drugim biegunie mamy postawę agresywną, którą część z nas może mylnie odbierać jako asertywną. Osoba agresywna potrafi stawiać granice, ale jednocześnie przekracza granice innych osób. Łatwo jej przychodzi mówienie nie i wypowiada komunikaty z poziomu ja. Jednak w żaden sposób nie respektuje, a nawet nie bierze pod uwagę potrzeb i emocji innych osób. Nie wierzy we własne możliwości, więc manipuluje, sabotuje działania innych, żeby osiągnąć swoje cele. Agresywność przejawia się również w braku umiejętności efektywnej komunikacji, ponieważ taka osoba nie przyjmuje argumentów drugiej strony. Często podnosi głos i mówi władczym tonem nie znoszącym sprzeciwu. W ten sposób maskuje swój brak pewności siebie.

asertywność wobec bliskich

Czy matka Polka może być asertywna?

My matki Polki mamy coś z postawy uległej – przedkładamy potrzeby naszych dzieci, partnerów, rodziny ponad nasze własne. Często nie potrafimy postawić granicy we właściwym miejscu, bo zwyczajnie stawiamy siebie na ostatniej pozycji. A czasami nawet jeśli mogłybyśmy odmówić, to po prostu nie chcemy. Dlaczego? Bo przecież zrobimy to lepiej. Brzmi znajomo? A może wydaje Ci się, że Ciebie to nie dotyczy? Czy na pewno? Przypomnij sobie czy nie było sytuacji, w której widziałaś jak Twój partner przebiera Wasze dziecko i idzie mu to, mówiąc delikatnie, jak po grudzie. Czy nie zdarzyło Ci się wtedy wkroczyć do akcji, przejąć dziecko i samej dokończyć jego przebieranie? Zapewne zrobiłaś to szybciej, może też lepiej, ale takie zachowanie nie przybliża Cię do postawy asertywnej.

W niektórych sytuacjach matka Polka może przejawiać postawę agresywną. Jeśli taka mama czuje się niepewnie w swojej roli, to może reagować agresywnie na wszystkie dobre rady dawane przez swoją mamę, teściową, ciotki, siostry, koleżanki, a nie daj Boże, partnera czy innych męskich członków rodziny. Jaki z tego wniosek? Możesz być dobrą mamą nie będąc matką Polką. A wręcz naszym zdaniem zachowanie typowe dla matki Polki nie służy nikomu.

Dobra mama to mama pewna siebie i asertywna

Możesz się z nami nie zgodzić – masz do tego pełne prawo. Co ciekawe to jest kolejny element asertywności. Osoba asertywna ma świadomość własnego prawa do wypowiadania swoich opinii i myśli. Z drugiej strony wie, że inni mają dokładnie to samo prawo. Dlatego to wszystko co przeczytasz za chwilę, to jest nasze zdanie na temat bycia asertywną i pewną siebie mamą. Ty możesz mieć zupełnie inne i my je szanujemy. Według nas kobieta pewna siebie i asertywna może być jednocześnie dobrą mamą. Oczywiście dzieci dla każdej mamy są i będą najważniejsze, jednak każda mama powinna umieć postawić granice we właściwym miejscu pomiędzy potrzebami dzieci a swoimi. Dać przestrzeń do rozmowy, uszanować prawo do wypowiadania własnych opinii przez obie strony. Mówić “nie” wtedy kiedy rzeczywiście tego chce. Czasami zamienić “nie” na “tak”, jeśli uzna, że w danej sytuacji jest to możliwe, a nawet konieczne ze względu na potrzeby obu stron.

Mama asertywna i pewna siebie zna samą siebie. Do tego prowadziły Cię poprzednie drogowskazy, o których pisałyśmy. Umie rozpoznawać swoje potrzeby, emocje. Wie czego chce i potrafi to odpowiednio komunikować. Jest też świadoma swoich umiejętności, talentów, kompetencji – ćwiczyłyśmy to w zeszłym tygodniu. W tym tygodniu chcemy Ci zaproponować ćwiczenie, które zweryfikuje jakie Ty sama masz przekonania wobec asertywności. Tak jak już wspomniałyśmy, możesz uważać, że postawa asertywna nie idzie w parze z macierzyństwem. Mamy jednak nadzieję, że to co przeczytałaś i poniższe ćwiczenie pozwoli Ci zweryfikować ten pogląd, a może nawet zmienisz zdanie. A jeśli zgadzasz się z nami, to i tak warto, żebyś je wykonała. Pamiętaj osoba asertywna zna samą siebie, więc również swoje przekonania.

asertywność ćwiczenie

Ćwiczenie – Nieasertywne przekonania

Zanim zaczniesz wprowadzać asertywność do swojego życia warto przyjrzeć się swoim przekonaniom o sobie, o asertywności i o tym dlaczego chcesz być asertywna.

Dlaczego chcę być asertywna? W czym brak asertywności mi przeszkadza? Odpowiedz sobie szczerze na te pytania. Zapisz odpowiedz i działaj dalej!!!

Moje przekonania o mnie:

  • Jestem….
  • Zawsze mówiono mi, że ….
  • Mam problem z …
  • Trudno mi kiedy…

Moje przekonania o asertywności: np. ludzie asertywni są wredni.

Zastanów się teraz, które z powyższych przekonań są dla Ciebie wspierające, a które Cię ciągną w dół. Spróbuj napisać ich odwrotność. Jak się z tym czujesz? Jesteś w stanie w to uwierzyć?

Jeśli chcesz podzielić się tym jak sobie radzisz z ćwiczeniem lub poszukać wsparcia w działaniu wpadnij na grupę na Facebooku – Drogowskaz Rodzica.

Ćwiczenie z artykułu powyżej to jedna z możliwości. Jeśli zapiszesz się na konferencję, to otrzymasz komplet ćwiczeń w wygodnej formie PDF.

Chcesz więcej? Pierwsza BEZPŁATNA Podcastowa Konferencja dla Rodziców

W tym artykule pokazałyśmy Ci, że będąc dobrą mamą możesz być asertywna i pewna siebie.
Asertywność jest jednym z nawyków, który może przybliżyć Cię do szczęśliwego rodzicielstwa. My postanowiłyśmy poznać i nauczyć się większej ilości nawyków, które pozwolą osiągnąć ten efekt. I tak powstało 13 drogowskazów szczęśliwego rodzica. W terminie 21-23.09.2020 czeka na nas wyjątkowe wydarzenie – bezpłatna pierwsza w Polsce Podcastowa Konferencja dla Rodziców Kierunek Szczęście. Przez trzy dni wspaniałe prelegentki opowiedzą Ci więcej na temat każdego z drogowskazów. Podzielą się doświadczeniami w tworzeniu z nich swojego nawyku, tym jakie korzyści wniósł do ich życia i jak starają się nauczyć tego swoje dzieci.

Jakie tematy poruszymy i kto poprowadzi Cię drogą do szczęścia?

Tematyka konferencji to 13 drogowskazów szczęśliwego rodzica czyli: spokój i cierpliwość, empatia, uważność, wdzięczność, współpraca, marzenia, wytrwałość, proaktywność, asertywność, zdrowie, rozwój osobisty, organizacja i planowanie oraz finanse.
Naszymi gośćmi będą: Emilia Kulpa-Nowak, Monika Szczepanik, Ania Kuszewska-Sprawka, Sylwia Włodarska, Natalia Ligenza, Ela Krokosz, Małgosia Musiał, Klaudia Sobczyk, Monika Wojtysiak, Marta Krasnodębska, Agnieszka Pieniążek, Ania Czereszewska i Ewelina Mierzwińska.

Zapisz się na konferencję już teraz, a w każdy poniedziałek do 14.09.2020 włącznie będziesz otrzymywać od nas sporą dawkę ćwiczeń i motywacji. W cotygodniowej wiadomości e-mail wyślemy Ci materiały dotyczące drogowskazu, który w danym tygodniu będziemy poznawać i uczyć się tworzyć z niego nawyk.
Przy okazji nie przegapisz nowego wpisu na blogu, który będzie pojawiał się w kolejnych tygodniach. Możesz skorzystać z formularza powyżej, by zapisać się na konferencję i otrzymać PDF z ćwiczeniami dotyczącymi współpracy lub zobaczyć stronę konferencji, by poznać więcej szczegółów.

Gość konferencji w tematyce asertywności – Monika Wojtysiak

W trakcie konferencji o asertywności i pewności siebie opowie Monika Wojtysiak.

“Dbajmy o to, żeby być asertywnym, ale bez intencji ranienia innej osoby.”

“Jeżeli my sobie wyznaczymy małe cele, to zaczynamy wierzyć w swoje możliwości, zaczynamy bardziej ufać sobie. A jeżeli my ufamy sobie, to automatycznie budujemy pewność siebie. Jak mamy zbudowaną już pewność siebie na jakimś obszarze, to jest nam dużo łatwiej być asertywnym. Jak jest nam dużo łatwiej być asertywnym, to nam znowu buduje pewność siebie.”

Kilka słów o Monice

Monika jest certyfikowanym Trenerem Biznesu oraz Trenerem i Praktykiem Sprzedaży, Certyfikowanym i Akredytowanym Coachem ACC w International Coach Federation. Pracuje z klientami biznesowymi w obszarach kompetencji miękkich i budowania zespołów. Prowadzi life coachingi, głównie w zakresie realizacji celów, budowania pewności siebie i asertywności.

Zapraszamy Cię do zapoznania się z naszymi wcześniejszymi wpisami z serii Rodzicielskich Drogowskazów, które znajdziesz tutaj.

Na temat pewności siebie i sposobów jej budowania u dzieci nagrałyśmy jeden z odcinków naszego podcastu. Zapraszamy Cię do jego wysłuchania:

asertywność cytat


Jeśli podobają Ci się nasze pomoce wpierające dążenie do budowania asertywności oraz pewności siebie i były dla Ciebie przydatne daj znać w komentarzu lub udostępnij.
Dodatkowo przygotowujemy dla Ciebie specjalny interaktywny e-book, który pozwoli Ci z łatwością zostać przewodnikiem dziecka w nieznanym dla niego świecie emocji. Jeśli chcesz być na bieżąco zapisz się na listę oczekujących.

Interaktywny e-book dla dzieci – emocje

 

Dodaj komentarz