Czy mama ma czas dbać o swoje zdrowie? Rodzicielskie drogowskazy.

Czy mama ma czas dbać o swoje zdrowie? W drodze do szczęśliwego rodzicielstwa.

Kolejny drogowskaz z serii drogowskazów szczęśliwego rodzica to zdrowie i właśnie jego będzie dotyczył dzisiejszy wpis – tego fizycznego i psychicznego, ponieważ uważamy, że są one ze sobą ściśle powiązane. Żadna z nas nie jest lekarką, więc nie będziemy Ci dawać gotowych recept jak masz żyć i postępować, żeby być zdrową. W końcu każda z nas jest inna. Chociaż mechanizmy w naszych organizmach właściwie są takie same, to nasza sytuacja czy cechy osobowości powodują, że zupełnie coś innego może się sprawdzić u każdej z nas. O czym więc będzie dzisiaj? O szeroko pojętym dbaniu o siebie i swoje zdrowie – o ciało, umysł i duszę.

Dbanie o zdrowie to znajomość samej siebie

Będąc mamą od narodzin swojego dziecka uczysz się jego reakcji. Obserwujesz czy używane przez Ciebie kosmetyki do jego pielęgnacji albo środki czystości w jakiś sposób nie podrażniają delikatnej skóry. Później dokładnie sprawdzasz co lubi jeść i przygotowujesz mu ulubione potrawy. Każdą wysypkę obserwujesz czy przypadkiem to nie alergia i eliminujesz kolejne produkty, żeby sprawdzić co ją wywołało. Dobrze wiesz co Twoje dziecko lubi robić. Jakie aktywności sprawiają mu przyjemność. Zdarza się, że chwilowe zainteresowanie puzzlami kończy się całą kolekcją w szafce. A teraz zastanów się czy samą siebie znasz równie dobrze jak Twoje dziecko? Obserwujesz swoje reakcje? Czy wiesz jaka aktywność fizyczna sprawia Ci przyjemność? A może żadna, bo jesteś tak zmęczona, że sama myśl o wysiłku fizycznym sprawia, że nie masz sił?

Właśnie to kryje się pod pojęciem zdrowia w naszym rozumieniu. Nie chodzi tylko o uwolnienie się od chorób i dolegliwości, dobrą kondycję, pełnowartościowe jedzenie. Oczywiście jest to ważne i każda z nas powinna o to zadbać. Jednak na tym temat zdrowia się nie kończy. Nasze ciało bardzo mocno reaguje na emocje i uczucia. Na początku drogi w Kierunku Szczęścia zachęcałyśmy Cię do tego, żebyś zaczęła poznawać siebie. Wsłuchiwać się w swoje potrzeby. Zauważać co się dzieje w Twoim ciele, kiedy odczuwasz różnego rodzaju emocje. Teraz chciałybyśmy, żebyś zaczęła się przyglądać jak Twoje ciało reaguje na różnego rodzaju aktywność fizyczną, jedzenie, brak snu itd. Ponieważ uważamy, że znajomość siebie i swojego ciała jest kluczem do odpowiedniego zadbania o siebie.

dbanie o siebie

Matka Polka dba o zdrowie wszystkich tylko nie swoje

Chyba każda z nas ma w sobie coś z matki Polki, która tak jak pisałyśmy w poprzednim wpisie, stawia potrzeby wszystkich innych przed swoimi własnymi. Chce zadbać o każdego w rodzinie – o dzieci, partnera, rodziców, ale gubi po drodze siebie. Uważa, że jest w stanie wszystko ogarnąć sama, a czasami wręcz uważa, że tylko ona zrobi to najlepiej. Z drugiej strony są wśród nas takie mamy, które może wcale nie chcą uchodzić za matki Polki, ale czują presję ze strony otoczenia, żeby być we wszystkim najlepszą. Może Ty sama należysz do tej grupy. Uważasz, że musisz sobie poradzić, bo inaczej będziesz wytykana palcami. Przysłowiowa teściowa uzna, że jesteś złą matką, żoną i gospodynią. Więc robisz wszystko, żeby zadowolić innych.

Wstajesz wcześnie rano, żeby przygotować śniadanie, wyprawić dzieci do przedszkola lub szkoły. Lecisz do pracy, tam dajesz z siebie wszystko, bo szefa też trzeba zadowolić efektami swojej pracy. Wracasz do domu po drodze odbierając dzieci. Gotujesz obiad, sprzątasz, pierzesz, a może nawet prasujesz. Odrabiasz lekcje z dziećmi i bawisz się z nimi. Jeszcze może jakiś plac zabaw albo spacer. Wieczorem padasz i zasypiasz na kanapie. Może jednak idziesz do łóżka, ale przecież nie zaśniesz od razu, bo jest tyle rzeczy, o których musisz pamiętać i które trzeba nazajutrz załatwić. A może masz niemowlaka, który budzi Cię w nocy kilka razy i wprawdzie nie chodzisz do pracy, ale cały dzień się nim zajmujesz. I tak mija dzień za dniem. W weekend może znajdziesz chwilę, żeby odpocząć. Usiądziesz na kanapie z kubkiem kawy lub herbaty, kiedy partner zajmuje się dziećmi. Może nawet pójdziesz do kosmetyczki. Ale czy naprawdę wtedy odpoczywasz?

Dbanie o siebie to wybieranie przyjemności chwila po chwili

Zapytamy jeszcze raz. Czy wiesz co sprawia Ci przyjemność? Kiedy rzeczywiście się relaksujesz i odpoczywasz? Co ładuje Twoje akumulatorki? I znowu nie chodzi nam tutaj tylko o podładowanie baterii fizycznych, ale w dużej mierze o odbudowanie Twojej energii psychicznej. Sama pewnie zauważyłaś, że jak jesteś radosna, to więcej Ci się chce. Jeśli coś sprawia Ci przyjemność, to chętniej to wykonujesz i jesteś w stanie włożyć w to więcej wysiłku. Dlatego dbając o siebie powinnaś zidentyfikować swoje małe przyjemności. Dbanie o siebie nie musi wcale oznaczać weekendu w SPA, wyjścia z koleżankami na pół dnia czy spędzenia tego czasu na czytaniu książki, słuchaniu muzyki lub jakiejś aktywności fizycznej. Nie chodzi o ilość, ale o jakość. Możesz poświęcić dla siebie tylko 10-15 minut dziennie. Ważne, żebyś robiła w tym czasie to co rzeczywiście spowoduje, że Twoje ciało się odpręży, a emocje wyciszą.

Dlatego tak ważna jest znajomość samej siebie. Będziemy to powtarzać chyba do znudzenia. Dla każdej z nas taką małą przyjemnością może być coś innego. Wspomniana chwila z książką na kanapie albo zwykła kąpiel, którą urozmaicisz olejkiem lub świecą o ulubionym zapachu. Inna może ładować swoje akumulatory chwilą rozmowy z przyjaciółką, nawet jeśli dzieci biegają dookoła. Dla innej zbawiennym może być moment ciszy podczas jazdy samochodem. Tak jak napisałyśmy na samym początku, nie damy Ci zestawu gotowych recept na to jak dbać o siebie. Ty sama musisz to odkryć wsłuchując się w samą siebie. Poznając swoje ciało, swój dzienny rytm i w miarę możliwości dostosowując do tego plan dnia i chwile przyjemności. Ważne, żebyś znajdowała czas dla siebie. To jest egoizm, ale zdrowy. W końcu jeśli nie zadbasz o siebie, to nie będziesz w stanie zadbać o innych.

zdrowie to chwila przyjemności

Zdrowie fizyczne i psychiczne

W tym wpisie dużo miejsca poświęciłyśmy znajomości siebie bardziej w sferze psychicznej i duchowej. Co nie znaczy, że spychamy sferę fizyczną na drugi plan. Dla nas wszystkie te sfery są równoważne. Jednak większość osób myśląc o zdrowiu koncentruje się przede wszystkim na ciele, a my chciałyśmy żebyś spojrzała na temat całościowo. Wszystko co przeżywamy ma odzwierciedlenie w naszym organizmie. Przecież emocje i uczucia też w nim powstają. Dlatego powinnyśmy w równym stopniu dbać o każdą jego część. My mamy często bywamy u lekarzy, ale zazwyczaj są to wizyty związane ze zdrowiem naszych dzieci. Kiedy jesteś w ciąży dbasz o swoje ciało i regularnie się badasz, ale później wiele z nas robi badania dopiero w momencie kiedy zaczyna się dziać coś niedobrego. Niestety czasami okazuje się, że sytuacja jest już poważna. A można by temu zapobiec poprzez profilaktykę. W końcu lepiej zapobiegać niż leczyć.

W tym momencie chcemy Cię zachęcić właśnie do zapobiegania. Do tego, żebyś starała się dbać o swoje ciało tak samo jak dbasz o swoje dzieci. Dawała mu wszystko to co najlepsze. Uważała, żeby się nie przeziębiło i nie przegrzało. Odpowiednio odżywiało i nawadniało. Zażywało ruchu i świeżego powietrza. Skoro jesteś w stanie to zrobić w stosunku do swoich dzieci, to równie dobrze możesz tak samo traktować samą siebie. I znowu nie chodzi nam o wymyślne diety czy pakiet ćwiczeń na siłowni z osobistym trenerem. Jeśli swojemu dziecku zapewniasz zróżnicowane jedzenie, to automatycznie robisz to też dla siebie. Dzieciom mówisz, żeby na chwilę wyszły na podwórko pobiegać, możesz wyjść razem z nimi i zrobić to samo. Jeśli nie przepadasz za bieganiem, to możesz zwykłe codzienne czynności wykonać w sposób świadomy i automatycznie ćwiczyć. Pomyśl ile przysiadów możesz zrobić w ciągu dnia tylko przy sprzątaniu zabawek, które dzieci rozrzuciły.

zdrowie to woda

Ćwiczenie dbania o siebie

W związku z tym, że dla nas zdrowie to dbanie zarówno o ciało, jak i duszę, chcemy Ci w tym tygodniu zaproponować dwa ćwiczenia. Pierwsze z nich dotyczy dbałości o sferę fizyczną, a drugie o sferę emocjonalną, a dokładniej o relacje. Nasze dobre relacje sprawiają, że czujemy się dobrze psychicznie, a w końcu psychika wpływa na ciało. Nie przedłużając zachęcamy Cię do wykonania obu tych ćwiczeń. A jeśli nie jesteś jeszcze wśród uczestników oczekujących na konferencję i te dwa ćwiczenia to dla Ciebie za mało, to zachęcamy Cię do pobrania całego zestawu poprzez poniższy formularz.

„Szklanka wody”

Pierwszy nawyk, którego praktykowanie chcemy Ci zaproponować to regularne picie wody (1,5-2 litry dziennie). Jeśli jesteś tu z nami dłużej to wiesz, że jakiś czas temu jedna z nas wprowadzała ten nawyk w swoje życie. Teraz prawie nie rozstaje się z bidonem, choć są dni, że wypija zaledwie szklankę. Trudno. Nie biczuje się i kolejnego dnia przykłada się bardziej. To co może bardzo mocno pomóc na początku to czerwona kropka, którą sobie narysujesz na ręce. Dzięki niej zawsze kiedy Twój wzrok zatrzyma się na czerwonym punkcie poszukaj szklanki z wodą.

„Otwarte uszy”

Jeśli mówimy o zdrowiu to równie ważny jest stan naszego ducha. Na ten stan wpływają bardzo mocno nasze relacje z bliskimi. Pierwszym krokiem do lepszej jakości naszych relacji jest nauka słuchania. W tym tygodniu chciałyśmy z Tobą poćwiczyć tę kompetencję. Bo słuchać można się nauczyć. Co to znaczy słuchać? Tzn. nie oceniać, nie dawać rad, nie szukać rozwiązania, nie przerywać. Słuchać to przede wszystkim być w rozmowie tu i teraz. W trakcie kiedy słuchamy nie układamy scenariusza odpowiedzi. Skupiamy się na naszym rozmówcy z otwartym sercem i otwartym umysłem. Proste?

Jeśli chcesz podzielić się tym jak sobie radzisz z ćwiczeniem lub poszukać wsparcia w działaniu wpadnij na grupę na Facebooku – Drogowskaz Rodzica.

Ćwiczenie z artykułu powyżej to jedna z możliwości. Jeśli zapiszesz się na konferencję, to otrzymasz komplet ćwiczeń w wygodnej formie PDF.

Chcesz więcej? Pierwsza BEZPŁATNA Podcastowa Konferencja dla Rodziców

W tym artykule pokazałyśmy Ci, że chcąc być dobrą mamą powinnaś zadbać o siebie.
Zdrowie jest jednym z nawyków, który może przybliżyć Cię do szczęśliwego rodzicielstwa. My postanowiłyśmy poznać i nauczyć się większej ilości nawyków, które pozwolą osiągnąć ten efekt. I tak powstało 13 drogowskazów szczęśliwego rodzica. W terminie 21-23.09.2020 czeka na nas wyjątkowe wydarzenie – bezpłatna pierwsza w Polsce Podcastowa Konferencja dla Rodziców Kierunek Szczęście. Przez trzy dni wspaniałe prelegentki opowiedzą Ci więcej na temat każdego z drogowskazów. Podzielą się doświadczeniami w tworzeniu z nich swojego nawyku, tym jakie korzyści wniósł do ich życia i jak starają się nauczyć tego swoje dzieci.

Jakie tematy poruszymy i kto poprowadzi Cię drogą do szczęścia?

Tematyka konferencji to 13 drogowskazów szczęśliwego rodzica czyli: spokój i cierpliwość, empatia, uważność, wdzięczność, współpraca, marzenia, wytrwałość, proaktywność, asertywność, zdrowie, rozwój osobisty, organizacja i planowanie oraz finanse.
Naszymi gośćmi będą: Emilia Kulpa-Nowak, Monika Szczepanik, Ania Kuszewska-Sprawka, Sylwia Włodarska, Natalia Ligenza, Ela Krokosz, Małgosia Musiał, Klaudia Sobczyk, Monika Wojtysiak, Marta Krasnodębska, Agnieszka Pieniążek, Ania Czereszewska i Ewelina Mierzwińska.

Zapisz się na konferencję już teraz, a w każdy poniedziałek do 14.09.2020 włącznie będziesz otrzymywać od nas sporą dawkę ćwiczeń i motywacji. W cotygodniowej wiadomości e-mail wyślemy Ci materiały dotyczące drogowskazu, który w danym tygodniu będziemy poznawać i uczyć się tworzyć z niego nawyk.
Przy okazji nie przegapisz nowego wpisu na blogu, który będzie pojawiał się w kolejnych tygodniach. Możesz skorzystać z formularza powyżej, by zapisać się na konferencję i otrzymać PDF z ćwiczeniami dotyczącymi współpracy lub zobaczyć stronę konferencji, by poznać więcej szczegółów.

Gość konferencji w tematyce zdrowia – Klaudia Sobczyk

W trakcie konferencji o zdrowiu i dbaniu o siebie opowie Klaudia Sobczyk.

“Jeżeli my dbamy o nasz stan umysłu, to zdrowie jest tutaj pewnikiem (…). A jeżeli my mamy dużo w sobie niepokoju, lęku, negatywnych emocji, smutku, poczucia winy, wtedy nasze ciało odpowiada nam tym, że zaczyna chorować.”

“Dla zdrowia psychicznego uważam, że (…) malutki egoizm, nawet półgodzinny jest bardzo wskazany, bo on przyniesie bardzo dużo korzyści dla całej rodziny.”

Kilka słów o Klaudii

Klaudia od ponad 20 lat jest trenerką personalną, instruktorką fitness i trenerką mentalną poszukującą ciągle nowych sposobów na dbanie o kondycję fizyczną i psychiczną. Stworzyła takie marki jak Galeria Fitnessu i Galeria Treningu EMS oraz sieć gabinetów krioterapii estetycznej. Uważa, że produktywność to klucz do równowagi, która niesie za sobą lepsze samopoczucie i stan zdrowia, większą możliwość rozwoju zawodowego, jak i swoich pasji.

Zapraszamy Cię do zapoznania się z naszymi wcześniejszymi wpisami z serii Rodzicielskich Drogowskazów, które znajdziesz tutaj.

Wspomniałyśmy we wpisie, że zdrowie to też prawidłowe odżywianie. Na temat zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci nagrałyśmy jeden z odcinków naszego podcastu. Zapraszamy Cię do jego wysłuchania:

zdrowie cytat


Jeśli podobają Ci się nasze pomoce wpierające dążenie do dbania o siebie i były dla Ciebie przydatne daj znać w komentarzu lub udostępnij.
Dodatkowo przygotowujemy dla Ciebie specjalny interaktywny e-book, który pozwoli Ci z łatwością zostać przewodnikiem dziecka w nieznanym dla niego świecie emocji. Jeśli chcesz być na bieżąco zapisz się na listę oczekujących.

Interaktywny e-book dla dzieci – emocje

 

Dodaj komentarz