fbpx
wewnętrzny spokój

Jak osiągnąć wewnętrzny spokój? W drodze do szczęśliwego rodzicielstwa.

Myślisz, że spokój i cierpliwość nie idą w parze z rodzicielstwem? A może uważasz, że tylko stoicy potrafią wprowadzić te dwie cechy do swojego życia? Ile razy próbowałaś zachować spokój kiedy Twoje dziecko podczas zakupów zaczynało głośno i stanowczo domagać się upatrzonej właśnie zabawki? Może zapytasz czy można w ogóle osiągnąć wewnętrzny spokój będąc matką? Przecież my matki ciągle martwimy się o swoje dzieci. Do tego jeszcze nie raz dochodzą nieporozumienia i konflikty z partnerem czy też stres związany z pracą. I tu pojawia się kolejne źródło nerwów. W końcu trzeba pogodzić pracę, wychowanie dziecka i ogarnięcie domu, a doba ma tylko 24 godziny. Czy w takim razie w życiu matki nie ma już miejsca na spokój? Spokój, o który chyba każda z nas tysiące razy prosiła. Jesteśmy pewne, że stwierdzenie „Marzę o choćby chwili spokoju” jest w Twoim stałym repertuarze 🙂

Mamy dla Ciebie dobrą wiadomość. Możesz osiągnąć i wprowadzić w swoim życiu spokój, ale potrzebne jest tutaj Twoje działanie. Jeśli jednak w Twoim rozumieniu spokój oznacza, że dzieci nie będą krzyczeć i marudzić, partner będzie czytał w Twoich myślach, a szef nie będzie wymagał niemożliwego, to niestety jesteś w błędzie. Emocje, stres, konflikty są częścią Twojego życia i żeby osiągnąć spokój, najpierw musisz ten fakt zaakceptować, a potem nauczyć się jak sobie z tym wszystkim radzić. Dopiero wtedy będziesz mogła osiągnąć prawdziwy spokój, czyli Twój wewnętrzny spokój. Jak go osiągnąć? Naucz się rozpoznawać i akceptować własne emocje.

Pierwszy krok do wewnętrznego spokoju – rozpoznanie i zaakceptowanie własnych emocji

Nie walcz ze swoimi emocjami, nie tłum ich w sobie, ale poznaj je. Miej świadomość tego, że one występują i szukaj ich źródła. To samo dotyczy konfliktów. Nie staraj się ich zamiatać pod dywan. Nie zwracać uwagi, przeczekać, nie dyskutować, bo to pogorszy tylko sytuację. Prędzej czy później trupy wyjdą z szafy, więc lepiej od razu spróbować rozwiązać problem. Jednak uważaj, żeby nie przesadzić w drugą stronę. To, że zaakceptujesz swoje emocje nie oznacza, że masz się im poddawać całkowicie. Wręcz przeciwnie, to droga do umiejętności pracowania z nimi. Kiedy więc przestaniesz „niezauważać” konfliktów, to nie puszczaj wszystkich hamulców. Nie chodzi o to, żeby sobie ulżyć i wyrzucić wszystko co Ci leży na żołądku, ale o to, żeby ze spokojem wyrazić własne emocje.

W naszym podcaście już kilka razy poruszałyśmy temat emocji i tego jak sobie z nimi radzić. Jeśli jesteś naszą słuchaczką, to zapewne już wiesz, że jesteśmy zafascynowane NVC (Porozumienie bez przemocy) oraz Self-Reg. W obu tych metodach poznawanie emocji jest kluczem do komunikacji pełnej empatii i nauki samoregulacji. Nie będziemy teraz zagłębiać się w szczegóły każdej z nich. Chcemy Ci jednak wskazać ich najważniejszy przekaz w kontekście budowania wewnętrznego spokoju. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej, to zapraszamy Cię do posłuchania odcinków podcastu, w których rozmawiamy o NVC i Self-Reg z osobami, które zajmują się nimi zawodowo. Linki znajdziesz na końcu wpisu. A teraz jak to się mówi – do brzegu.

Jak osiągnąć wewnętrzny spokój?

Dlaczego w osiągnięciu wewnętrznego spokoju tak ważne jest poznanie własnych emocji?

Poznanie własnych emocji jest tak ważne w osiągnięciu wewnętrznego spokoju, ponieważ są one przekaźnikiem i reakcją na to co się z nami i w naszym otoczeniu dzieje. Jeśli doświadczamy przyjemnych sytuacji, to rodzą się w nas pozytywne emocje np. radość, duma, szczęście, satysfakcja. Podobnie w chwilach nieprzyjemnych pojawiają się w nas emocje takie jak strach, złość, przygnębienie, upokorzenie. To, że się pojawiają jest naturalne i potrzebne. Czując strach możemy uniknąć zagrożenia. Przygnębienie i smutek po stracie bliskiej osoby są niezbędnym elementem pogodzenia się z jej odejściem. Uczucie dumy po zrealizowaniu trudnego zadania np. w pracy jest sygnałem, że było to dla nas ważne. Ale nasze emocje niejednokrotnie są nieadekwatne do sytuacji w jakiej się znaleźliśmy. Czy zdarzyło Ci się kiedyś zareagować zbyt ostro na jakąś sytuację? Może krzyknęłaś na dziecko, które niechcący strąciło kubek ze stołu i wylało sok na dywan? Brzmi znajomo? Czy miałaś potem moralnego kaca?

Właśnie dlatego tak ważne jest rozpoznawanie własnych emocji, bo za nimi kryje się to czego rzeczywiście potrzebujesz. NVC mówi o potrzebach, a Self-Reg o stresorach, natomiast w każdym przypadku chodzi o źródło emocji czy stresu. Czy wtedy kiedy krzyknęłaś na dziecko jak przypadkiem rozlało sok na dywan, to rzeczywiście byłaś tak bardzo zdenerwowana tym, że zostanie plama? A może powód był zupełnie inny? Może miała za chwilę wpaść mama, teściowa czy przyjaciółka. Na szybko po pracy przez godzinę próbowałaś doprowadzić dom do porządku, bo u nich zawsze jest nieskazitelnie czysto. I wcale nie byłaś zła na dziecko i plamę, ale czułaś, że przez tę plamę nie zostaniesz zaakceptowana i doceniona, a tego właśnie potrzebowałaś.

Poznaj reakcje swojego ciała na emocje.

Poznawanie źródeł własnych emocji jest istotne nie tylko w tych ekstremalnych przypadkach, ale w każdej której doświadczasz. Jeśli poznasz siebie i będziesz wiedziała jakie emocje wywołują u Ciebie różne sytuacje i jak Twoje ciało wtedy reaguje, to z czasem będziesz mogła je wcześniej wychwycić. Będziesz w stanie rozpoznać je w momencie kiedy zaczną się pojawiać, a nie już po fakcie. Podobno emocje trwają do 90 sekund. Potem mijają – mówimy, że zaczynają opadać. Znasz to dobrze – najpierw jest wybuch, a po chwili wracasz do równowagi. Niestety niejednokrotnie spokój w relacjach z dzieckiem, partnerem czy też z inną osobą powraca znacznie dłużej.

Krok drugi czyli naucz się osiągać wewnętrzny spokój.

Tu wracamy do naszego magicznego zwrotu „wewnętrzny spokój” i przechodzimy do drugiego kroku czyli nauki wdrażania go w życiu. Może sobie myślisz, że fajnie się to wszystko czyta – nie przesadzaj w żadną stronę, osiągnij równowagę, poznaj swoje emocje. Tylko jak to zrobić? Już Ci o tym wspomniałyśmy 🙂 Zajrzyj w głąb samej siebie. Według ekspertów najlepszym sposobem na to jest medytacja. Wcale nie zachęcamy Cię teraz do tego, żebyś usiadła w pozycji kwiatu lotosu (same chyba byśmy nie były w stanie 😉 ) i powtarzała w kółko „ommmmmm”. Chociaż to jeden ze sposobów medytacji, a to „om” ma powiedzieć naszemu umysłowi, żeby przestał przez moment myśleć o tysiącu innych spraw i skupił się tylko na tym jednym słówku. O tym napiszemy Ci więcej już niedługo.

Zatrzymaj się i wsłuchaj w siebie.

Chciałybyśmy, żebyś na początek nauczyła się zatrzymywać na chwilę i skupiać na sobie i swoich emocjach. Kiedy Twoje dziecko lub dzieci zrobią coś co wywołuje u Ciebie silne negatywne emocje (nie używając niecenzuralnych słów), to zanim zaczniesz działać, daj sobie trochę czasu. Jedni powiedzą weź 5 głębokich oddechów, inni zalecają ich 10. Nie jesteśmy ekspertkami i nie powiemy Ci ile ich ma być. Może Tobie wystarczy tylko jeden. Ważne, żebyś w tym czasie pomyślała o tym co czujesz i dlaczego to czujesz.

Nie chodzi tylko o to, żeby oddychać głębiej, co samo w sobie oczywiście też pomaga się uspokoić, ale właśnie o to zatrzymanie i refleksję. Może czujesz złość na dzieci, że się zaczęły kłócić nie dlatego, że nie potrafią się np. dzielić zabawkami, ale dlatego, że jesteś zmęczona po całym dniu pracy i sam hałas wytrąca Cię z równowagi. Czy jeśli zdasz sobie z tego sprawę, Twoja reakcja na dziecięcą kłótnię będzie taka sama jak wtedy, gdy nie będziesz tego świadoma?

Oczywiście nie zawsze może Ci się to udać. Nikt z nas nie jest ideałem i naszym zdaniem nigdy nie będzie. Nie biczuj się wtedy, nie załamuj i nie wyzywaj się w myślach od najgorszych, bo Ci nie wyszło. Bądź dla siebie życzliwa. Najważniejsze, żebyś próbowała i starała się, a z czasem powinno być coraz łatwiej. Przygotowałyśmy dla Ciebie specjalne ćwiczenie “Moja mała przyjaciółka”, które może Ci w tym pomóc. Możesz je trenować w najbliższym tygodniu lub tak długo jak będzie dla Ciebie pomocne.

wewnętrzny spokój ćwiczenie

Ćwiczenie, które pomoże Ci rozpocząć drogę do wewnętrznego spokoju.

Na czym ono polega? Wyobraź sobie, że od dziś w Twoim wnętrzu mieszka mała dziewczynka. To Twoja najlepsza przyjaciółka. Zna Cię lepiej niż ktokolwiek. Ma na imię … (w miejsce kropek wstaw swoje imię).

Kim jest TWOJA MAŁA PRZYJACIÓŁKA? Jest kilku, może kilkunastoletnią dziewczynką. Dopiero uczy się życia, popełnia błędy, jest otwarta na świat i ciekawa wszystkiego co ją otacza.

Czego od Ciebie potrzebuje? Twojej łagodności, zrozumienia, empatii, akceptacji i miłości.

Czego najbardziej się obawia? Twojej krytyki, oceny, poczucia winy i braku wiary w jej możliwości.

Po co Ci TWOJA MAŁA PRZYJACIÓŁKA? To młodsza wersja Ciebie. Będzie Ci pomagać odnaleźć równowagę i wewnętrzny spokój. Zanim zaczniesz siebie krytykować, oceniać, obwiniać, w duchu wyzywać od najgorszych wyobraź sobie jej niewinny wzrok. Pomyśl przez chwilę, czego TWOJA MAŁA PRZYJACIÓŁKA potrzebuje w tej chwili. Popatrz na nią z łagodnością i empatią. A potem uśmiechnij się do niej, czyli do siebie.

Jeśli chcesz podzielić się tym jak sobie radzisz z ćwiczeniem lub poszukać wsparcia w działaniu wpadnij na grupę na Facebooku – Drogowskaz Rodzica.

wewnętrzny spokój cytat

Chcesz więcej? Wyzwanie Kierunek Szczęście

W tym artykule pokazałyśmy Ci jak zacząć wprowadzać wewnętrzny spokój w swoim życiu.
Spokój i cierpliwość jest jednym z nawyków, który może przybliżyć Cię do szczęśliwego rodzicielstwa. My postanowiłyśmy poznać i nauczyć się większej ilości nawyków, które pozwolą osiągnąć ten efekt. I tak powstało 13 drogowskazów szczęśliwego rodzica. W terminie od 22.06.2020 do 21.09.2020 prowadzimy bezpłatne wyzwanie Kierunek Szczęście, w którym w każdym tygodniu poznajemy i ćwiczymy jeden nawyk, a kończymy wielkim wydarzeniem, czyli I Podcastową Konferencją dla Rodziców.
Jeśli dołączysz do naszego relacyjnego maratonu, to w każdy poniedziałek do 14.09.2020 włącznie będziesz otrzymywać od nas sporą dawkę ćwiczeń i motywacji. W cotygodniowej wiadomości e-mail wyślemy Ci materiały dotyczące drogowskazu, który w danym tygodniu będziemy poznawać i uczyć się tworzyć z niego nawyk.
Przy okazji nie przegapisz nowego wpisu na blogu, który będzie pojawiał się przez 13 kolejnych poniedziałków. Ćwiczenie z artykułu powyżej to jedna z możliwości. Jeśli zapiszesz się na wyzwanie, to do każdego kolejnego nawyku dostaniesz komplet ćwiczeń w wygodnej formie PDF.
Nie czekaj – im szybciej się zapiszesz tym więcej nawyków poznasz i tym więcej zmian możesz wprowadzić do swojego rodzicielstwa. Jeśli nie zdążysz być z nami od początku, to nie martw się – dołącz w każdej chwili i nie oglądaj się za siebie. Nawet jeden mały krok pozwoli na wprowadzenie dużej zmiany. Ta podróż potrwa 13 tygodni, więc jeszcze wiele przed nami.

Dołączam do wyzwania i konferencji

I Podcastowa Konferencja dla Rodziców

Na mecie czeka na nas wyjątkowe wydarzenie – I Podcastowa Konferencja dla Rodziców. Przez trzy dni (21-23.09.2020r.) wspaniali prelegenci opowiedzą Ci więcej na temat każdego z drogowskazów. Podzielą się doświadczeniami w tworzeniu z nich swojego nawyku, tym jakie korzyści wniósł do ich życia i jak starają się nauczyć tego swoje dzieci.

Jakie tematy poruszymy i kto poprowadzi Cię drogą do szczęścia?

Tematyka konferencji to 13 drogowskazów szczęśliwego rodzica czyli: spokój i cierpliwość, empatia, uważność, wdzięczność, współpraca, marzenia, wytrwałość, proaktywność, asertywność, zdrowie, rozwój osobisty, organizacja i planowanie oraz finanse.

Naszymi gośćmi będą: Emilia Kulpa-Nowak, Monika Szczepanik, Ania Kuszewska-Sprawka, Sylwia Włodarska, Natalia Ligenza, Ela Krokosz, Małgosia Musiał, Klaudia Sobczyk, Monika Wojtysiak, Marta Krasnodębska, Agnieszka Pieniążek, Ania Czereszewska i … ostatnie nazwisko ujawnimy niebawem.

Dołączam do wyzwania i konferencji

Gość konferencji w tematyce spokoju – Emilia Kulpa-Nowak

W trakcie konferencji o spokoju i cierpliwości opowie naszym zdaniem jedna z najspokojniejszych i najłagodniejszych osób jakie miałyśmy przyjemność poznać – Emilia Kulpa-Nowak.

 “Jeśli chcemy dojść do spokoju, do przepływu, do bycia w równowadze, to jest najważniejsza moim zdaniem jakość czy energia. Łagodność. Łagodność nie krytykuje, nie karze, nie ma oczekiwań. Łagodność jest delikatna, ciepła, kochająca.”

“…emocje, uczucia przychodzą po to, żeby przynieść informację o potrzebie. One nie są zawieszone w próżni (…) emocje kierują mnie do trochę głębszej warstwy, do życia we mnie, do rozpoznania co teraz jest dla mnie bardzo ważne. Są dla mnie drogowskazem…”

Jeśli jesteś stałym słuchaczem naszego podcastu, to Emilia jest Ci już znana. Jeśli jeszcze nie miałaś okazji nas posłuchać, to zachęcam, żebyś rozpoczęła właśnie od odcinka, w którym rozmawiamy z Emilią na temat Porozumienia bez przemocy. Dlaczego wybrałyśmy Emilię, żeby tym razem opowiedziała nam o wewnętrznym spokoju, czyli poznawaniu i akceptacji emocji? Skoro jesteś już w tym miejscu to myślę, że odpowiedź jest dla Ciebie oczywista. Zachęcam Cię jednak do zapoznania się z krótką notką biograficzną Emilii.

Kilka słów o Emilii

Jest coachem i certyfikowaną trenerką NVC. Uczy jak budować świadome relacje poprzez pracę na emocjach i potrzebach, zaczynając od relacji z samym sobą. Pracuje indywidualnie z rodzicami i osobami dorosłymi, które chcą świadomie budować swoje relacje. Jest autorką artykułów i kursów online, a także nagrywa podcasty. Emilia wydała niedawno książkę pt. „Jak budować relację z dzieckiem. Droga do porozumienia bez przemocy”, którą serdecznie polecamy. Co w niej znajdziesz? Sama autorka pisze tak: 

“To nie tylko wskazówka dla rodziców, którzy chcą być w bliższej relacji ze swoimi dziećmi, ale także świadectwo mojej drogi. Ta książka nie mówi o tym, jak być dobrym rodzicem, ale raczej jak iść dobrą drogą. Jak obrać właściwy kierunek. Dla mnie właściwy oznacza, że budujemy z dzieckiem relację, taką w której rodzic jest przewodnikiem, a nie dyktatorem; przywódcą a nie dowódcą. Relację, w której dziecko jest ważne, ale nie najważniejsze. W której mamy równowagę. W której szukamy autentyczności i szacunku. W obie strony. W której dziecko czuje się bezpieczne i wie, że ma znaczenie.”


Jeśli podobają Ci się nasze pomoce wpierające budowanie wewnętrznego spokoju i były dla Ciebie przydatne daj znać w komentarzu lub udostępnij.
Dodatkowo przygotowujemy dla Ciebie specjalny interaktywny e-book, który pozwoli Ci z łatwością zostać przewodnikiem dziecka w tym nieznanym dla niego świecie emocji. Jeśli chcesz być na bieżąco zapisz się na listę oczekujących.

Interaktywny e-book dla dzieci – emocje

Więcej o emocjach, ich poznawaniu i akceptacji możesz posłuchać w naszym podcaście, między innymi w poniższych odcinkach:

Dodaj komentarz